Trenując siłowo, także na atlasie, warto sięgnąć po odżywki i suplementy. Należy jednak pamiętać, że są one uzupełnieniem treningu i odpowiedniej diety – same w sobie nie przyniosą spodziewanych korzyści.
W obecnych czasach na rynku dostępnych jest bardzo dużo środków wspomagających, warto więc zapytać sprzedawców o środki, które będą najlepsze dla naszego planu treningowego. Przedstawiamy jednak w ogólnym zarysie najpopularniejszą suplementację (nie są to jednak konkretne produkty a ich części składowe, często w różnych mieszankach znajdujące się w odpowiednio dobranych proporcjach).
Odzywki i  suplementy 1

Źródło

  • BCAA – stosowane przy walce z dodatkowymi kilogramami i przy treningu z dużymi ciężarami. Są to aminokwasy, których organizm sam nie jest w stanie wytworzyć dlatego należy przyjmować je dodatkowo. Tego typu aminokwasy mogą być również wykorzystywane przez organizm jako zapasowe źródło energii dla mięśni w czasie długotrwałego wysiłku (zwłaszcza w momencie, gdy zaczyna brakować glikogenu).
  • Białko serwatkowe – przy treningu na masę mięśniową. Występuje ono w mleku i jest białkiem najbardziej aktywnym biologicznie. Jest łatwo przyswajalne a jego stawienie wymaga większych pokładów energii niż w przypadku innego pożywienia, stąd większe spalanie kalorii. Stosowanie go z treningiem siłowym pozwala na szybki rozwój objętości mięśni.
  • Chondroityna – Także stosowana w treningu z dużymi ciężarami, wpływa bardzo korzystnie na siłę i wytrzymałość stawów i chrząstek.
  • Chrom –  składnik mineralny, uczestniczący w metabolizmie glukozy. Chrom reguluje poziom cukru we krwi i wpływa na możliwości energetyczne organizmu.
  • CLA (sprzężony kwas linolowy) – stosuje się go przy eliminacji tkanki tłuszczowej połączonej z rozbudową muskulatury. Jest też środkiem symulującym wzrost mięśni więc przyjmując go owszem, spala się tłuszcz ale również nabiera masy mięśniowej (więc suma summarum wskazówka na wadze nie spadnie zbyt nisko). Działa co prawda powoli ale skutecznie.
Odzywki i suplementy
  • Glukozamina – zalecany profilaktycznie przeciwko bólowi mięśni i ścięgien, spowodowanemu przez szybki przyrost masy mięśniowej (przy treningach z dużymi ciężarami).
  • HMB – stosowany przy trening na wzrost masy mięśniowej. Jeden z popularniejszych suplementów, szybko regeneruje mięśnie pozwalając na ich intensywny wzrost. Organizm łatwo go przyswaja ale skuteczny jest tylko w przypadku regularnych intensywnych treningów siłowych.
  • Hoodia – Jest środkiem który ogranicza apetyt zmniejszając liczbę przyjmowanych kalorii nawet o połowę. Zalecany przy walce z nadwagą.
  • Koenzym Q10 – pomaga zwalczyć osłabienie organizmu jeśli starając się schudnąć stosujemy dietę połączoną z intensywnym wysiłkiem fizycznym. Ma działanie pomocnicze i nie powoduje przyrostu mięśni.
  • Kofeina – dodaje energii, spożycie preparatu z kofeiną lub wypicie filiżanki kawy godzinę przed treningiem zwiększa poziom energii i zwiększa odporność na ból.
  • Kreatyna – wspomaga wzrost masy mięśniowej i jej wzmocnienie. Przyjmując kreatynę podczas treningów siłowych możemy przyśpieszyć tempo wzrostu masy mięśniowej nawet o dwa razy.
  • L – arginina – jest aminokwasem stymulującym wydzielanie hormonów przyśpieszającym tempo spalania i rozkładu tkanki tłuszczowej, wpływa też na zwiększenie syntezy białka (pomaga więc w walce z niechcianymi kilogramami). Jest to jednak środek obecny na rynku krótko i wzbudza pewne kontrowersje.
  • L – karnityna – aminokwas, który jest niezbędny w procesach zachodzących w organizmie. Wspomaga mięśnie podczas wysiłku fizycznego, „wyłapując” cząsteczki tłuszczu z krwi i zamienia je na energię.
  • Tauryna  – stosowany przy treningu na masę mięśniową oraz przy odczuwalnym braku energii. Jest aminokwasem nie wchodzącym w skład białek, jednak stymuluje ich syntezę i ułatwia zwiększenie objętości mięśni.
  • ZMA – zwiększa wytrzymałość organizmu, pomaga szybciej budować masę, ponadto zwiększa poziom testosteronu (przez co ma korzystny wpływ na męskie libido).

Zobacz również:  Dieta kulturysty  |  Czym jest atlas do ćwiczeń?  |  Ćwiczenia na atlasie – nogi  |  Jak wybrać atlas do ćwiczeń?

Incoming search terms:

  • odżywki do ćwiczen

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostao

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować Upłynął limit czasowy. Proszę odświeżyć działanie i spróbować ponownie.